Sammanfattning av reportage i Nynäshamns Posten från
MellanSvenska LångloppsSerien (MSLS), deltävling 1, 2008


Hilonen Motorsports röda Ford i närkamp med tävlingens
totaltvåa Celerior Racing Teams BMW.
Klicka på bilden för att se den i full storlek

Nöjda vinnare under depå-tältet,
Jörgen Hilke till vänster och Mattias Talonen till höger.
Klicka på bilden för att se den i full storlek

På första sidan:
Nykomling knäckte motståndet på banan
Mattias Talonen och vännen Jörgen Hilke sopade banan med banracingkonkurrenterna i långloppsserien.

Artikeln:
Lördagen den 12/4 gick årets första deltävling i racingserien MSLS. Långloppscupen körs över 6 deltävlingar och intresset att deltaga 2008 är rekordstort. Hela 42 startande slöt upp på startlinjen på Mantorp Park utanför Linköping och alla ville vara först genom den första kurvan. Dagens väder visade sig däremot bli otroligt utslagsgivande. Det började med torr bana och övergick senare till både regn och blötsnö. Många bilar hade problem med fästet och halkade mest omkring som ”Bambi på hal is” medan andra bara log och önskade mer ruskväder… Ett team som uppskattade vädret var ”Hilonen Motorsport” bestående av Jörgen Hilke från Vallentuna och Mattias Talonen från Ösmo.

I lördags var det ingen som kunde svara upp mot killarna i deras, i dessa kretsar, gamla Ford Escort MK2:a. Det spelade ingen roll att många konkurrenterna har bilar och budget:ar som vida sträcker sig över den Hilonen Motorsport tävlar med. Denna dag var det konststycket att kunna balansera sin tävlingsbil på gränsen i snöstormen som gällde, och det lyckades Jörgen och Mattias göra med bravur. När dagens 8 timmar var till ända stod dom inte bara som klass-segrare utan dom tog även totalsegern i dagens tävling.

Forden tillhör inte de motorstarkaste, men när det är långlopp så är det tillförlitlighet som gäller. Många timmars konstruerande och klurande hemma i garaget gav utdelning. Denna dag fungerade Escorten klanderfritt och Hilonen Motorsport kunde mycket lyckliga klättra upp på prispallen och mottaga segerpokalerna och jubel från övriga medtävlande.

Nu väntar lite översyn och service på bilen innan nästa race den 10 maj på Sviestad i Linköping. Samtidigt har ribban i teamet höjts ett snäpp. Nu gäller det att ragga ihop mer pengar så Hilonen Motorsport kan visa konkurrenterna att det inte bara var vädret som spelade in…