Allan och Janne publik på Svenska Rallyt 2008

Allan tog initiativ till att klubbmedlemmar skulle åka på publikresa till Svenska Rallyt i år. Leif och Ola åkte för ett par år sedan och tyckte det var roligt. Vi satte ut information här på DMKs webb och skickade info till e-post-kontaktlistan och pratade om det på ett styrelsemöte, men till slut var det bara Allan och jag som var beredda att åka.

Vi bestämde oss för att åka på fredagen för att så många som möjligt av de tävlande skulle vara kvar i tävlingen och för att det skulle vara lite mindre folk ute på vägarna och i skogen. Planen var att prova Rallybussen från Stockholm på en endagstripp. Det visade sig dock att fredagens busstur var inställd på grund av för få anmälda. Nåväl, då fick vi ta min bil istället (den var skodd med dubbdäck). En fördel med att åka egen bil var att vi istället för att gå upp klockan 2 för att ta oss in till Centralen i god tid till klockan 4 på morgonen kunde sova till 5 och vi åkte från Allan i Viggbyholm strax före klockan 6.

Vi följde däremot upplägget som Rallybussen skulle haft på fredagen. Vi åkte direkt ut till specialsträcka "Bjälverud" som kördes som SS3 och SS6. Vi hann med en snabbfika vid vägkanten när vi närmade oss Karlstad. Vi fortsatte sedan mot Sunne. Parkeringen vid specialsträckan var väl skyltad och det fanns bra med plats när vi kom fram. Vi plockade fram varma kläder (och DMK-jackor förstås) och ryggsäckar och började trava iväg.

Det var två kilometer att gå innan vi kom ut på rallyvägen en bit in på sträckan. Vi siktade på en rekommenderad publikplats vid ett hopp längre in på sträckan. Vi hann inte dit innan första bil kom, men vi var i alla fall på plats för att se även de första bilarna. Det är klasskillnad på WRC-bilarna i en VM-tävling och de rallybilar man kan se i en vanlig tävling hemmavid. Det blev också tydligt vartefter fältet passerade och det kom "snällare" bilar. Vi rörde oss frammåt längs sträckan ock stannade till på några olika ställen där man såg bra.


Stilstudie på DMK:are i rallyskogen

Så småningom hade hela startfältet passerat och vi fortsatte då fram till det krön som var vårt mål (här sett bakåt i tävlingsbilarnas färdriktning):


Där var det en hel del publik som bänkat sig på en naturlig läktare:


I skogen var det mycket norrmän förstås, och av alla flaggor att dömma så såg det ut som att det redan var 2009 och Norska Rallyt vi var på. Roligt var också att det fanns både fransmän, ryssar, irländare och andra nationaliteter som var ute och tittade. Vi passade på att insupa stämningen (även om vi inte insöp den i flytande form) och grillade korv och lyssnade på rallyradion medan vi väntade på att de tävlande skulle ha en kort service och sedan köra SS4 och SS5 innan de kom tillbaka till oss.


Sista korven grillad på glöden av vår miljövänliga brasa...

Till slut kom bilarna och då blev det åka av över krönet:



Latvala


Galli


Sordo

När dom roligaste bilarna hade passerat började vi röra oss ut från sträckan mellan bil-passeringarna. På vägen hade vi också nöjet att se en avåkning in i snövallen. När bilen till slut stod still så hade den satt sig på buken över snövallen med dålig markkontakt för hjulen både på höger och vänster sida. Och det är inte helt lätt att samordna den internationella publikens insats, och föraren pratar kanske ytterligare ett språk...


Allan samlar data för att skriva grusnoter:

Den här sträckan klarade sig ändå ganska bra, fast det var mest grus i spåret efter två genomkörningar av startfältet. Till lördagen och söndagen fortsatte tövädret och arrangören tvingades stryka andra passeringen på ett par sträckor.

Vi kom ut från sträckan och packade in oss i bilen igen och hann påbörja färden mot Karlstad innan det blev mörkt. Vi siktade nu på att titta på Superspecialen på travbanan. Tyvärr hittar varken jag eller Allan särskilt bra i Karlstad. Och kartan vi skrivit ut från webben visade bara området runt själva travbanan och Karlstad är stort... Vi hamnade i relativt centrala delar av Karlstad under jakten på parkeringsplats och matarbuss till arenan. Klockan gick och det började bli ont om tid, men med en rutinerad bilorienteringsförare vid ratten så forcerade vi en enkelriktad konstruktion via gångbana och trottar och kom snart fel igen... Men då hade vi i alla fall kommit in på kartan och kunde gasa på direkt mot arenan istället. Vi vräkte in bilen på en gräsplan utanför ett radhusområde där det redan stod ett gäng bilar och kunde sedan gå fram till travbanan. Vi hann fram innan sträckan startade och kunde spana in bilarna på superspecialen. Visst är det ett bra upplägg med rallysträcka i stort sätt inne i sta'n.

Efter ett tag gick vi ut på travbanans parkering som var omgjord till serviceplats och där spanande vi lite på topp-teamens service. Bland annat sladdade Petter Solberg in under depåtältet, ivrigt påhejad av sina fans. Han visade som vanligt att en stor förare har fler kvalitéer än bara körningen genom att komma fram och glatt snacka en stund med sina norska fans innan han försvann in i husbilen. Vi kunde sedan studera hur depåpersonalen bytte stötdämpare bak fortare än publiken hann äta en varmkorv! Men då är det också en bil som är konstruerad för att vara servicevänlig och fastrostade skruvar har dom inte ens hört talas om...

Sedan bar det iväg hemmåt i en rätt besvärande dimma som dock släppte så småningom. Sådär 23.15 var vi hemma i Täby igen, lagom till TV-inslaget från dagens rally. Sammanfattningsvis så var det en lyckad dag där vi fått se de snabbaste WRC-bilarna och vara en del av stämningen runt rallyt. Och drygt 85 mil i bilen funkade också riktigt bra.

Glada hälsningar från Janne Hellenberg (text) och Allan Nyberg (foto)

Nedan följer några roliga bilder som jag kapat från Sveriges Radios sida för inskickade bilder från lyssnarna:


Det är bra betalt för metallskrot hemma i Ryssland har jag hört...


Kanske bättre att ta skotern nästa år?


Skön sladd!


Sousa på SS10


Aava Av Vägen


Aja baja Aava, inte fiska här!


Den nya Citroën-modellen erbjuder ett smidigt in- och ursteg i kupén


Galli i full fart


Henning, man kan faktiskt inte gasa fullt på noten "left 3, narrow bridge"


Saknas det något, eller kan jag köra vidare?


Full gas med Hirvonen på Super Special Stage


Latvala med fint ställ på SS4


Ny design för att minska luftmotståndet


Suzuki "Gardemeister Edition"


Nu ska vi se, var det svenska eller norska rallyt?


Ramona kan byta däck också