Historik för Djursholms Motorklubb

Bildandet
Djursholms Motorklubb grundades den 16 september 1948. Upprinnelsen till att det då kom att bildas en motorklubb var, enligt en beskrivning av gravören m.m. Olle Carlsson i klubbtidningen nr 2, 1958, i huvudsak följande.

Sedan bensinmotorernas barndom hade det genomförts olika motortävlingar i trakten. Det hade då bl.a. varit fråga om rakbanor på Edsvikens is samt backtävlingar i Långängsbacken, nuvarande Svanholmsvägen i Stocksund, och Klingstabacken, med start från Nora Torg och så Långbackavägen i topp. Kring bensinstationen i Djursholms Ösby, numera Statoil på Vendevägen, samlades också efter andra världskrigets slut många motorcyklister och andra med motorintresse, för att beundra dessa dåtida fartvidunder.

Enligt Olle Carlsson var det väl egentligen mer underligt att det inte tidigare bildats en motorklubb kring detta centrum än att det först skedde under sensommaren 1948. Ett antal ungdomar i Djursholm och Danderyd, varav några med föräldrar som hade tävlat tidigare, hade då börjat tävla. Erik Brodin J:r, son till skeppsredare Erik Brodin S:r och bröderna Eskil och Bertil Carlsson hade i Novemberkåsan 1947 tagit hem 1:a märkeslag för Triumph motorcyklar. Ett antal personer, däribland Bengt Jensen, Putte Söderberg och Calle Henricsson, där sistnämnda jobbade på macken och samordnade snacket, tog initiativet och ett möte utlystes till den 16 september på Djursholms Restaurant. Ett sextiotal personer infann sig och Erik Brodin S:r inledningstalade. Mötet valde en styrelse och till dess ordförande flyggeneralen Nils Söderberg. Djursholms kriminalpolis Erik Anderson blev sekreterare och Erik Brodins kompis Bernt Håkansson blev kassör.

Den första tiden
Tack vare styrelsens stora kunnande i föreningsfrågor kunde den nybildade klubben snabbt organisera sig och ta en fast form. Klubbmärket, i form av ett nabbat motorcykeldäck med Djursholms stadsvapen i mitten, ritades av Olle Carlsson. Den första tävlingen, en OT (orientering och tillförlitlighet, dvs. en kombination av Bil-O och Rally) arrangerades (med Solna MS) redan 1949. Det kom dock att dröja till 1953 innan det första numret av en klubbtidning gavs ut. Redaktör under de första fyra åren var Olle Carlsson.

Tävlingsverksamheten
I takt med att välståndet steg i Sverige ökade tävlandet med bilar, i någon mån på bekostnad av tävlandet med motorcyklar. Klubbens aktiva medlemmars intresse gick alltmer mot OT-sporten. Tävlandet för DMK med motorcyklar upphörde i praktiken under 1960-talet. Rally- och orienteringssporten kom under samma decennium att dela på sig, med skilda reglementen. Från början av 1950-talet arrangerades, förutom en stor mängd helt interna klubbtävlingar i orientering m.m., årligen minst en stor DM-tävling i Orientering – som vanligen hette Djursholms Natt. Den motsvarande årliga rallytävlingen bar oftast namnet Roslagsloppet.

Klubbens mest aktiva och framgångsrika period måste nog (hittills) anses ha varit 1950- och 1960-talet och kan på visst sätt anses ha avslutats 1969 med Djursholms Natt, som detta år var finalen i Bil-O SM. Denna tävling har gått till hävderna som den svåraste SM-deltävling i O som någonsin arrangerats. Respittiden fick förlängas inte mindre än sex gånger.

Rallysporten upplevde en pånyttfödelse under början av 1970-talet och Roslagsloppet arrangerades årligen, vid vinterväglag, intill 1975. Härefter tog Bil-O i någon mån över och under perioden 1983—1997 arrangerades ett dussintal Bil-O tävlingar under olika namn, varav några av DM-karaktär och då i samarrangemang med andra klubbar.

Klubben har ofta haft utövare av banracing i någon form. Förutom sedvanlig banracing har det, såvitt nu är känt, förkommit rallycross, miniracing, folkrace och s.k. långlopp. Under klubbens barndom försökte man anskaffa en speedwaybana, vilket då föll på ekonomin men främst på motstånd från politiker. Senare försök med motocrossbana i Rinkebyskogen mötte samma öde. Under början av 1980-talet anlade DMK dock för egna medel en bana för miniracingbilar på Gillinge halkövnings­banas område. Rätten att nyttja denna försvann utan ersättning när norrortskommunerna sålde området till trafikskolorna.

För närvarande (år 2008) har DMK aktiva utövare inom motorsportgrenarna Bil-O, Rally och Banracing. Ambitionen på sikt är att årligen kunna arrangera tävling inom Bil-O samt kanske att kunna stå som medarrangör vid någon rallytävling.

Nöjen, social verksamhet och liknande
Som de flesta andra klubbar hade DMK tidigare en årlig fest, något som under de senaste decennierna kommit att begränsas till när klubben fyller jämt. Olika interna, familjeinriktade och då tävlingsliknande nöjesarrangemang har alltid genomförts, med varierande intensitet och deltagarantal. Det mest långlivade arrangemanget heter Träsleven och brukar innehålla vissa rebusinslag.

Under klubbens barndom och intill 1960-talet genomfördes vissa år utflykter i stora bilar med pensionärer från olika ålderdomshem, något som alltså numera tyvärr upphört. Från tid till annan har DMK stöttat kommunen eller andra vid genomförande av trafiksäkerhetsliknande arrangemang samt vid ”föreningsdagar” i kommunen. Här har också funnits möjlighet att visa upp klubbens verksamhet.

Klubblokal
Under de första ca 20 åren saknade klubben en egen lokal och kansliets material förvarades hos sekreteraren och tävlingsmaterialet hos en särskild förvaltare. För fester och andra större arrangemang lånades Norrängsgården eller dåvarande ungdomsgården på övervåningen i ett hus intill Djursholms Trä i Östberga. Klubben hade träff varje månad eller varje helgfri måndagskväll på olika lånade ställen, under en period i en källare på Henrik Palmes Allé vid Djursholms Torg. I början av 1970 talet fick DMK sin första egna lokal, på övervåningen av cykelverkstaden norr om Mörby Centrum. Där var vi i drygt fem år, då vi flyttade till övervåningen på huset vid Mormors Grind på Bengt Färjares väg i Stocksund. I takt med samhällsutvecklingen flyttade därefter DMK hösten 1982 till den nuvarande lokalen på övervåningen av torpet Oscarsborg.

Slutord
Som alltid inom föreningslivet så är generationsväxlingarna ett problem. Här i ett storstadsområde tillkommer också konkurrensen från främst andra fritidsaktiviteter för vuxna och det uppväxande släktet och där just motorsport kanske inte alla gånger är det lättaste att ta till sig.

Det är dock min övertygelse att det finns behov av åtminstone en riktig motorklubb i Danderyd/Norrort med närmaste omgivning. Att till DMK fånga upp det intresse för motorsport som finns i detta område, har varit och kommer att vara en viktig uppgift även i framtiden.

Stocksund den 3 februari 2008

Dag Eckerberg
ordförande